Tilläggsskylten får nej- en käftsmäll mot hela cykelsverige | Bicycling.se
Cykelkultur

Tilläggsskylten får nej- en käftsmäll mot hela cykelsverige

21 feb 2020

Nu har Transportstyrelsen sagt nej till att tillåta tilläggsskylten "Gäller ej cyklister" på enkelriktade gator i Stockholms stad. Det är ett slag mot cyklingen i hela landet, menar Sveriges cykelorganisationer.

– Det här är ett bakslag för cyklingen i flera kommuner. Cykling mot enkelriktat är vanligt här och i övriga världen. Vår nya internationella studie visar att det är en effektiv åtgärd för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för cyklister, säger Moa Rasmusson, ordförande i kommun- och regionföreningen Svenska Cykelstäder.

Transportstyrelsens beslut innebär att Stockholm och andra kommuner tvingas göra ett kostsamt byte till mer otydlig skyltning, som bilister har svårt att förstå.

– Det här är fel väg att gå. Transportstyrelsen tolkar internationella regler annorlunda än resten av Europa. Sveriges regering, riksdag, regioner och kommuner vill se en ökad cykling och då fattar Transportstyrelsen ett beslut som gör cykling mindre attraktivt och trafiksäkert, säger Klas Elm, VD för paraplyorganisationen Svensk Cykling.

Cykelorganisationerna efterfrågar ett moderniserat regelverk.

– Sverige behöver ett gent och attraktivt cykelvägnät för att fler ska välja cykeln. Nu behöver infrastrukturminister Tomas Eneroth snabbt agera och tydliggöra att Transportstyrelsen tolkar lagstiftningen fel, menar Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Kommuner som skyltar cykling mot enkelriktat:

  • Karlstad
  • Båstad
  • Norrtälje
  • Tyresö
  • Huddinge
  • Stockholm
  • Tranås
  • Nybro
  • Kungsälv

Fler kommuner står på tur att införa regleringen. Stockholm använde tidigare skyltningen ”motortrafik förbjuden”, men ändrade till ”förbud mot infart” för att motorfordonsförare inte följde trafikreglerna. Denna skyltning finns i bland annat Uppsala, Lund och Göteborg.

Vår bloggare Krister Isaksson skrädde inte orden i hans reaktion mot beslutet

"En riktigt upprörande dag i dag. Som ännu en gång bekräftar hur vissa myndigheter då och då arbetar med cykeltrafik. I dag kom besked från Transportstyrelsen: Stockholm har inte rätt att tillåta cykling i båda riktningar på enkelriktade gator. Anledningen till att Transportstyrelsen sätter ner foten och tvingar staden att tänka om handlar bl. a om säkerhet.

Från Transportstyrelsens pressmeddelande:
”Lars Hammar pekar på att det är viktigt att värna om cyklisternas säkerhet”

Eftersom jag arbetat med detta i 25 år och anser mig tämligen kunnig och påläst på området reagerar jag starkt på detta uttalande.

Jag kontaktar Lars Hammar och ber honom redovisa vad som ligger till grund för detta uttalande. Han meddelar då att det är ”ett enkelt konstaterande att så är fallet”.

Jag frågar då om Transportstyrelsen genomfört några fallstudier eller konfliktstudier. Eller tagit del av andras studier och forskning. Eller gjort någon omvärldsstudie. Nix, inget sådant är gjort. Jag börjar då redovisa vad div. studier och forskning på området cykling mot enkelriktat kommit fram till. Detta finns i ett 30-tal länder och väldigt många fler städer. Bäst sammanfattat av den i branschen mycket välrenommerade Trafikksikkerhetshåndboken av TOI i Norge:

”De gjennomførte studier og erfaringer tyder på at tiltaket samlet sett ikke medfører trafikksikkerhetsmessige problemer, men at tiltaket snarere tvert imot forbedrer trafikksikkerheten. Samtidig ser det ut til at det er mer farlig å sykle med envegskjøringen enn å sykle mot envegskjøringen.”

INGA trafiksäkerhetsproblem, det snarare förbättrar trafiksäkerheten. Och, det är säkrare att cykla MOT trafiken än MED trafiken.

Utredaren börjar nu svamla om att det handlar om en generell inställning från Transportstyrelsen att värna om cyklisters säkerhet. Här avbryter jag och kortfattat meddelar att så är det inte alls. Pressmeddelandet handlar om en enda sak – cykling mot enkelriktat, inget annat. Och det är i detta sammanhang som ni uttalar att ni värnar om cyklisternas säkerhet – inget annat sammanhang. Ja jo så är det nog meddelar utredaren. Och det helt utan grunder vad gäller trafiksäkerheten frågar jag då. Jo så är det ju. Vi får nog ändra på uppgifterna i pressmeddelandet och på hemsidan säger utredaren.

Och nu är det gjort, Transportstyrelsen har ändrat - uttalandet är borttaget. Det som utgjorde en del av beslutet att inte tillåta cykling mot enkelriktat – det bara plockades bort. För det var hittepå, det var falsarier. Som visade sig vara någon form av missriktad omtanke om cyklisters säkerhet. Så kan man också utreda och fatta beslut – lite killgissa på kontoret.

Det är så jävla uselt, så ruttet. Men inte särskilt ovanligt. Hela min yrkeskarriär har varit fylld av detta när det kommer till cykel. Skjut från höften, gissa lite, tycka, åsikter, fördomar, förutfattade meningar osv.

Och detta från den myndighet som är satt att utreda och bereda trafikregler åt regering och riksdag. Och jag vågar lova, de kommer komma undan med detta. Beslutet kommer stå fast. I morgon rullar allt på som vanligt…
Fy fan, vill bara spy"

Vi kan bara instämma..

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2020-06-08 11:00   Linda Mark

HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
De erbjuder alla slags kategorier av lån de
Kortfristigt lån (5_10 år)
Långtidslån (20_40)
Lån i media (10_20)
De erbjuder lån som
Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
Studielån .......... Företagslån
Affärslån ......., Företagslån .............. osv
E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi platsen att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

 

2020-03-18 16:51   MILAN SOPHIE

Hej alla


LIGHTSTREAM det bästa online-lånet företaget är här för att ge dig det lån du har letat efter utan stress eller mycket pappersarbete.
Har du störd var du kan få lån? avvisas av banker på grund av din låga kreditpoäng? eller är du orolig för lånen online.

Oroa dig inte mer för LIGHTSTREAM LÅN ger dig lån för en ränta på så lågt som 3%. Kontakta oss (lightstreamloansinc@gmail.com).

Våra tjänster inkluderar. Affärslån, Billån, Huslån, Studielån, realfinansiering, fastighetsinvesterare, bygglån, bostadslån. Konsumentlån, FHA-lån, personliga lån, billån annat.

LIGHTSTREAM erbjuder lån utan dolda betalningar från 1 000 till 20 000 000 EUR / USD / POUNDS under en period av 1 till 20 år. Vi är tillgängliga för dig alla dygnet runt. Våra metoder är enkla och korta vilket innebär att du kan ansöka och få ett lån inom 24 timmar.
Tveka inte, låt inte den ekonomiska bördan dränka dig. Låt inte finansiera stoppa det företaget, beröva dig den maskinen, en ny bil eller ett nytt hus.

Kontakta oss idag på (lightstreamloansinc@gmail.com)

 

2020-02-25 05:06   Björn

@Per

Titta i statistiken över olyckor mellan cykel och bil vilka som är orsaken till de flesta olyckorna. 90% bilisterna.
Om man stängde av biltrafiken helt och hållet i staden slapp man få hjärtat i halsgropen flera gånger per dag för att bilister kommer farande som tokar.

 

2020-02-23 17:27   Per Hultberg

Tack transportstyrelsen för ett vettigt beslut.
Nu slipper man få hjärtat i halsgropen varje gång det kommer en cyklist farande mitt i gatan. Om vissa cyklister använde huvudet när dom kör så hade nog inte myndigheten tagit detta beslut.

 

2020-02-23 12:29   Gunnar Österlund85

Varför inte låta alla trafikanter färdas mot enkelriktat? Då skulle ju trafiksäkerheten öka om man resonerar som de som motsätter sig Transportstyrelsens beslut.

 

2020-02-23 08:55   Conny Lindquist

Detta var inte oväntat, när hela landets olika beslutsorgan arbetar enligt ABB- principen:

Asfalt, Bilar,Betong.

Den Tänkande Cyklisten Conny Lindquist Klippan.

 

2020-02-23 05:45   Björn

Jag tror att det ät dags att byta namn på Transportstyrelsen till "Bilfrämjandet".

Se bara hur de behandlar motionslopp som har hållits i årtionden. Helt plötsligt slutar man ge tillstånd för dem Det går inte att för några timmar en dag på ett helt år begränsa biltrafiken detta då på dagar med mycket lågt trafikflöde .Till och med nationella tävlingar som SM drabbas.

"Bilfrämjandet"

 

2020-02-22 10:28   Per

Fast alla de där synpunkterna gäller även bilister. Gående och cyklister kan få en hjärtinfarkt, nyser kraftigt och missar vad omgivningen gör, bilister fipplar med mobilen osv.

Men faktum kvarstår - enligt de uppgifter som skrivs om här så visar tillgänglig forskning att det inte är ett säkerhetsproblem att vissa fall tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Tvärt emot vad Transportstyrelsen har som argument för att förbjuda dessa undantag.

Är det inte rimligt att förvänta sig att transportstyrelsen fattar beslut utifrån tillgänglig forskning istället för att man bara spekulerar och gissar?

 

2020-02-22 10:27   Anders

Torgny, jag tror du missade att den här åtgärden faktiskt ökar trafiksäkerheten och minskar olyckor, hur konstigt det än låter.

 

2020-02-21 19:57   Torgny Skagh

Undrade först hur varför texten var som den är.
Såg att den var skriven av cyklister, för cyklister.....
Jag är uppvuxen vid Medborgarplatsen i Stockholm, har gått, cyklat och kört bil i Stan. Är nu 70 år. Kör och går fortfarande.
Självklart måste man se cykeln som ett fordon och därmed kräva trafikvett.
Har mött cyklister som har lgt ner cyckeln i nästan 45 grader för att klara att svänga in mot en enkelriktad gata. Ser ofta folk som glor i telefonen då de går över en gata på ett övergångställe, utan att se sig för...
Att ha "rätten på sin sida" skyddar inte mot kroppsskador, eller värre. En fordonsförare kan just fått hjärtinfarkt, tappat en cigarett i knäet, eller nyst kraftigt i just den situationen, så lyft blicken och håll koll på omgivningen!
Man kan sedan önska att trafikvett lärdes ut i skolor, så folk får åtminstone en grundkunskap om hur trafiken fungerar i olika miljöer.
Det gäller även gående, har märkt att folk inte har en susning om att man på en gång/cykelväg skall gå på vänster sida, för att möta trafiken. Detsamma gäller faktiskt på trottoarer, den som möter trafiken, går närmast den.

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Error: E_WARNING: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/1000272280/media/recent/?access_token=1000272280.39199be.65d44a00750449759a3e2a9d226b1022&count=1): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 23
Error: E_WARNING: Invalid argument supplied for foreach() in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 31
Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!