Hanna Näslund | Bicycling.se

Hanna Näslund


Hanna är Bicyclings krönikör och bloggare sedan 2017. Just nu delar hon sina förberedelser inför etapploppet Cape Epic i mars, och den svenska MTB-säsongen 2020. Förhoppningsvis gör hon det med en nypa salt.

Morgonens wattz och tips från en Cape Epic-hjälte

31 jan 2020



På dagens bloggmeny bjuds en färsk träningsrapport från morgonens intervaller, och sista delen i min och Ingrids följetång av Cape Epic-hack från diverse hjältar som kört tävlingen tidigare. Haffa kaffekoppen så kör vi!

Sisådär en eller två morgnar i veckan masar jag mig upp tidigt och kör intervaller innan jobbet, för att hinna leva lajf på kvällen. Eller jag menar ”tidigt”, då cykelsveriges bloggälskling Henrik Öijer senast i förrgår skrev om att han ”Gick upp svintidigt. Inte riktigt så svintidigt som jag tänkt mig kanske men 04:40 är ändå inte sent”. Huuuga, det gäller att jämföra sig med rätt personer osv.

Då vi bor för litet för att ha en trainer stående stationärt kör jag mina intervaller i en spinningsal med wattcyklar hos SATS Sjöstadens (TACK för att ni låter mig sitta där och gråta svett). Kollar schemat för att inte krocka med ett instruktörslett pass, medbringar egen högtalare och sen köööör jag! Försöker fokusera på fördelarna med detta; att jag kommer iväg hemifrån, sitter ostört och besparar min sambo diverse odörer. Men många nerdz höjer nog ögonbrynen åt detta ”oseriösa” upplägg.

Hur som helst hade min tränare Marcus Hallbäck från Aktivitus kokat ihop nedan pass imorse. Till förfogande hade jag ben med andra dagens styrketräningsvärk, men ändå hyfsat pigga pga fick byta gårdagens intervaller mot lätt löpning. Såhär gick det imorse, och känslan var BRA! Till vänster: upplägg, mitten: riktlinjer om var jag ska hålla mig och höger: min kommentar om hur det gick. 




Min FTP och mörkertalet på Strava

Min FTP är satt till 280 watt, och jag vägde 70 kg sist jag kollade i december (försöker undvika att väga mig ofta för att chilla med kroppsmedvetenheten). Det ger 4w/kg. Bästa siffran hittills för mig, vilket är ett resultat av den bästa träningsvintern sedan jag började cykla strukturerat för fyra år sedan. Minustecknet bakom 450 watt innebär förresten ”dött slut” på sista tre intervallerna, då benen stumnade och jag ville begrava mig själv i förtid. Dagens bonus var dock när Thomas Stenström ”Slå mig hårt i ansiktet” tajmade perfekt med den sista 30-sekundaren.

Ett minus med ouppkopplad wattcykel, utöver att jag måste rapportera wattzen manuellt, är att min inomhusdistans aldrig når Strava. I Training Peaks fyller jag i manuellt när jag minns, men det är ej möjligt på Strava, så MÅNGA mil går ”förlorade”. Ve och fasa. Så många medmänniskor som ramlar in på min profil och tänker ”OJ OJ OJ, detta ser INTE bra ut”. Statistik-nörden Ingrid Kjellström skulle ligga sömnlös om detta var hennes vardag. Mörkertalet, Ingrid - där har du något att drömma mardrömmar om när du analyserar dina konkurrenter. 

Cape Epic-tips från Lars Rosencrantz

Så till de utlovade tipsen. No offense Stenerhag, Friberg, Wengelin och Lindgren, men de RIKTIGA hjältarna som åker till Cape Epic är de Svenssonz som gör det med en total mängd träningstimmar som egentligen inte är ”tillräcklig” för den här typen av extrema lopp (jo exakt, jag och Ingrid kan passa in i denna kategorin med risk för att kalla oss själva hjältar…). De som ligger på minus redan vid start.

Lars Rosencrantz läste Ingrids blogg, och hörde på eget initiativ av sig till oss för att dela sina tips. Den här typen av generositet är en topp3-anledning till att både jag och Ingrid kärat ner oss i äventyrliga lopp. Inför Transalp 2018 fick vi ovärderliga råd, och på köpet nya bekanta. Det ger en fantastisk gemenskap och skapar trygghet inför det främmande äventyr du ska ta dig an. 

Lars är 48 år, bor i Göteborg och har kört Cape Epic två gånger fler än de flesta; 2017 i ”Mens Masters Category” (30e plats / 119e totalt) och 2018 ihop med en yngre kille i den betydligt tuffare ”Mens Category” (83e plats / 128 totalt). Här är guldkornen från Lars långa lista;

LARS TIPS #1: LAGET
”Det är avgörande att du funkar med din Riderbuddy i både med- och motgång. Laget är med om en känslomässig och fysisk berg- och dalbana och att kunna stötta varandra är A och O, liksom att förstå när man behöver stunder av ensamhet för återhämtning och reflektion. Mental förberedelse skulle jag säga är lika viktig som fysisk. Ett tips är att direkt efter varje etapp köra en kort ”debrief” om vad som var bra med racet och vad som kan göras bättre till nästa.”

Vår kommentar: Check! Med sju dagar BIKE Transalp och ett dygnslångt lopp i Nordnorge i bagaget känner vi oss inkörda och trygga med att tävla ihop. Vi funkar liksom. Och som en bonus har vi oförskämt kul på köpet. 



LARS TIPS #2: RUTINER
”Jag tycker att om man kör Cape Epic för upplevelsens skull gör man det fullt ut, dvs boende i tält, mat i cateringtälten, dusch i duschvagnarna, häng i Rider lounge och toabesök på bajamajorna. Gör man det för vinstpengar, rankingpoäng eller för sitt leverbröd kommer saken i annat ljus. 

Varje morgon vaknade jag av säckpipans brölande 04:50. Både jag och sovsäcken var genomblöta av allt kondensvatten som bildats i tältet under natten. Ombyte och en Carboloader toppad med rödbetspulver och salttillskott. Därefter morgontoalett och frukost. I nästa moment blandade vi all sportdryck, och denna stunden blev ett värdefullt meditativt moment där vi kunde tala om dagens etapp. Definitivt värt att ta kostnaden för att få egen dryck kyld och transporterad till depåerna.

Med de förberedelserna klara hämtade vi sedan cyklarna från mekanikerna som varit upptagna hela natten med att gå igenom cyklarna. Flaskorna laddades och klistermärket med dagens höjdkurva sattes på ramen. Både mina Cape Epic körde jag utan ett enda mekaniskt haveri eller punktering. Med cykeln i ordning gjorde vi oss själva redo med rätt kläder, chamoisse-creme, solskydd, utrusning och tracker i tröjfickorna och en stunds laddning i det tysta innan vi rullade mot startfållan för positionering. Än idag ryser jag när jag hör Chainsmoker med Something Just Like This som de spelade varje morgon i samband med statprocedurerna.”

Vår kommentar: Vi följde Lars råd och bokade tältboende. Trots vår förklädnad i UCI-nummerlapp är vi där för upplevelsen som Lars beskriver ovan. Människorna. Misären. Magin.

LARS TIPS #3: PRYLAR
Rätt prylar är avgörande för att köra Cape Epic. Allt mekaniskt/elektriskt måste vara i topptrim och som åkare behöver du klara av att hantera haverier såsom punkteringar/revor i däck, sneda växelöron, trasig trampor/cleats, brustna ekrar, falerande bromsar osv. Jag uppskattade att köra med dropper post men terrängen är egentligen inte så tekniskt krävande att det behövs. Jag rekommenderar att köpa mekservice av någon av de leverantörer som erbjuder sådan. 

Vid punka provar man:

  1. plugga däcket och sedan pumpa upp det/CO2
  2. lägga i slang och använda typ Vittoria Pitstop punkalagningsspray
  3. tigga slang av andra tävlande
  4. gå med cykeln till nästa vätskestation där det finns tech support

Vår kommentar: Vi jobbar på att förbereda våra skills för detta. Fortsättning följer.

LARS BÄSTA MINNE
Jag kommer alltid minnas känslan vid starten av Prologen 2017 när vi båda stod på startpodiet, kliade oss i huvudet och undrade vad fasen vi givit oss in på. I efterhand är svaret ”Det bästa och roligaste man kan göra med en MTB mellan benen”.

Tusen TACK, Lars! Visste ni förresten att Jenny Rissveds är anmäld till Cape Epic? Hon kör ihop med danska Annika Langvad, som vunnit tävlingen fyra (!) gånger. Guldfavoriter i stenhård konkurrens. Det blir ju livsomvälvande i sig att få stå på samma startlinje som dessa människor.

För den som vill veta exakt HUR tuff ”The Untamed” är hittade jag denna sköna jämförelse mellan Cape Epic och andra etapplopp, skriven av en australiensiska Imogen Smith, som även hon kör för första gången och som wildcard/medieteam. Verkar stark som satan. Kul för henne (läs ångest).

PS. Missa inte de tidigare tipsen från svenska proffscyklister som kört Cape Epic - här nedan och på Ingrids blogg

Inför Cape Epic 2020 - tips från Matthias Wengelin

19 jan 2020

Nämen HEJ bloggen! Och du som läser förhoppningsvis. Två år har gått sedan sist – vad har ni gjort? Själv har jag sammanfattat mina skrytvänligaste ögonblick på Instagram, och med jämna mellanrum har jag också närmat mig livet i Bicyclings tryckta magasin, där jag i krönikaformat raljerat över värdsliga saker såsom vinterdistansens djävulskomponenter, fenomenet ”N+1” och att panikpacka en cykelväska. Även 2020 ska jag få behålla äran att kåsera i denna välregisserade cykeltidning (objektivt sett) samt här förstås. Från NU.

Blogghärjandet 2020 inleds med förberedelser inför det åtta dagar långa etapploppet Cape Epic i mars, som jag gör ihop med Ingrid Kjellström, min vapendragare i cykelbataljer tillika en av mina närmaste sörjande vänner. Bicycling står bakom som vår mediepartner, och vi utlovar transparent rapportering från denna VÄRLDSBERÖMDA (jodå) tävling, liksom vi gjorde under BIKE Transalp 2018 och Offroad Finnmark i somras. Jag och Ingrid har också minst ett till projekt modell XL att presentera under 2020-talets början. Resten av året och säsongen får avgöras när vi ser hur många wattz som finns kvar i benen efter att jagats runt Sydafrika av vilda djur i dagarna åtta. 


Wengelin och hans Cape Epic-partner Calle Friberg lyckades trots sjukdomsproblem bli 15:e herrlag i STENhård konkurrens under Cape Epic 2017. 

Här och nu tar jag över stafettpinnen vad gäller ”inför Cape Epic”-tips, som vi samlat in från diverse briljanta personer i cykel-Sverige. Först ut var Emil Lindgren, vars tips Ingrid samlat här. Själv tog jag ett snack med Matthias Wengelin, min före detta Bianchi-kollega från projektet Så bakas en cyklist, som sedan dess ödmjukt och prestigelöst ställt upp när jag i äkta semi-nybörjaranda velat ta (så snabba) kliv (som möjligt) framåt i cykeltävlandet. Matthias körde Cape Epic 2017 ihop med Calle Friberg, och här är några av hans tips (med mina kommentarer i kursivt);

  • SMART VÄTSKEPLAN: ”Dubbla flaskor eller vätskeryggsäck är ett måste! Montera ett extra flaskställ på sadelstolpen, och se till att det är BRA flaskställ. Tappar du drickan blir det körigt. Detta behövdes trots att vi (och alla andra lag i täten) stannade vid varje vätskestation. Starten går tidigt, men det blir väldigt varmt under dagen.”
    Vi planerar att köra med dubbla flaskor, alternativt en midjeväska vi fått möjlighet att testa. Vi undviker ryggsäck denna gång, då vill optimera ventileringen och hjälpa kroppen i den upp till 30-gradiga värmen.


Wengelins färdigsadlade etapploppshäst för Cape Epic 2017.

  • EXTRAUTRUSTNING TILL CYKELN: ”Utöver punkaspray så hade jag också ett extra växelöra tejpat på hojen. Sen hade jag kedjelås och kedjebrytare med. Man får ju dela grejerna emellan sig så det inte blir onödigt mycket prylar att släpa på.”
    Vi kommer att ta med allt ovan, samt utföra nödvändig utbildning i kedjebrottning (?), lagning av däck och växelöra-byte på tid. Är det något vi nojar över så är det mekaniska problem av det mer avancerade slaget. Snälla låt oss slippa. Insha'Allah.
  • STARTA MED NYSERVAD CYKEL ”Se till att cykeln är optimerad från start, så har du åtminstone gjort det du kan. Ett exempel på hur hårt racet är: min aluminium-bakfälg sprack på flera ställen under veckan. Cape Epic-terrängen är krävande”.
    Vi kommer starta loppet på cyklar vars lackering knappt hunnit torka vilket förstås är oerhört lyxigt. Utöver det har vi bokat mekaniker-service för hela loppet, vilket enligt många är ett måste. Vår mekaniker tvättar och servar cykeln efter varje etapp, och behöver vi reservdelar kan de köpas på plats. OBS! Vi har förstås sett till att boka service för kroppen med - 45 minuter massage varje dag. Oklart om reservdelar kunde köpas till där dock, får kolla upp det.

Tack Matthias för smarta Cape Epic-hack! Nästa omgång tips hittar ni på Ingrids blogg. Själv tänkte jag sammanfatta 2019 genom att dela mina bästa MTB-upplevelser från året. Mer om det snart. Och hörrni, KUL att ses igen!


Jag och Ingrid under BIKE Transalp 2018, vårt första långa lopp tillsammans, där vi gick i mål som femte damlag samt blev mycket mycket trötta i benen. 

Så bakas en cyklist - The True Story

8 dec 2017



Förord: När säsongens sista mållinje passerats följde ett två månaders oplanerat men välbehövligt blogguppehåll. Det är hög tid att knyta ihop årets projekt medelst en rosett, närmare bestämt den årskrönika jag skrivit för senaste numret av Bicycling. Den kräver sin kaffekopp, för den är lång något djävulskt. Och då har jag ändå utelämnat cirka 95 % av det jag ville få med. Det kan jag trösta er med. 

Att kasta sig in i cyklismens förtrollade värld visade sig svettigt, blodigt, krampaktigt och alldeles alldeles underbart. Men hur sammanfattar jag resan på ett rättvist sätt? Jo, jag berättar om människorna. De som gjort Cykelbageriet till något jag kommer minnas tio, tjugo och (nåja) hundra år. De som förvandlat ett embryo av cykelintresse till en nästintill manisk passion. På bara ett år.

8 november 2016
En ljudlös entré. Med samma graciösa ankomst som vid Dödens första uppenbarelse i Sjunde Inseglet pryder de nu hallmattan vid min arbetsplats på Fiskartorpets västra flygel. Andreas och Åsa. Båda i avsaknad av lie eller annat vapen till förmån för varsin cykelhjälm under armen. Jag bjuder dem på kaffe. Det känns rimligt, och är förmodligen vad Max von Sydow hade gjort. Inspirerad av stundens allvar inleder jag snart.

- Vem är ni?
- Vi är Bicycling.
- Kommer ni för att hämta mig?
- Vi har redan länge gått vid din sida. Eller ja, vi har ju bokat möte.
- Det vet jag.
- Är du beredd?
- Min kropp är rädd, inte jag själv (ganska ologiskt svar, men så sa Max i filmen)

Åsa och Andreas lutar sig långsamt framåt i gemensam rörelse. Uppfordrande blickar driver upp pulsen till zon 2. Vad är detta för galenskap? Jag måste köpa mig tid.

- Vänta ett ögonblick!
- Så säger ni alla, men vi lämnar inga uppskov. Vill du köra Långloppscupen 2017 eller inte?

Innan jag fått chans att svara är avtalet påskrivet, och den manlige redaktören (Andreas Danielsson, reds. anm.) stövlar målmedvetet nedför spiraltrappan till kontorets källarvåning. I nästa sekund har han oprovocerat och medelst yviga armrörelser inlett en monolog om hur det minsann såg ur förr i tiden. ”Nu ska jag berätta för er kära vänner. Att i hörnet där hade jag mitt trumset”, säger han och pekar på undertecknads arbetshörna, som i modern tid tyvärr ersatts av ett mer konventionellt skrivbord. ”När vi startade tidningen Kadens här 2003 (Bicyclings förlaga, reds. anm), då fanns minsann plats för kreativitet. Vi skapade ett ’House of Blues’ med musikstudio, fotoavdelning och en rekorderlig verkstad. Och en MTB-slinga byggde vi utanför knuten förstås. Den har du väl kört?”.

Sanningen var att jag aldrig hade gjort det. Trots att lera från cykelslingans användare bokstavligen stänkte mot kontorets husvägg hade jag inte ännu satt mina hjul på den lokala stigen. Och apropå sanningen var de två liemännen tillika redaktörerna heller inte i första hand inbjudna för att sälja in cyklismens salighet till just mig. Men när de av ren artighet råkade frågade om jag gillar cykling, ja då svarade jag ja. Och på den vägen var det. 

Projektet ”Så bakas en cyklist” skapades under sin egen resas gång. Bicycling och Långloppscupen letade en person som ville köra ”en sjuhelsikes massa cykling” 2017, och jag som under några år hade härjat runt i träsksportens mecka Adventure Racing (”terräng-triathlon” med navigeringsmoment) och roat mig med tävlingar på 1–7 dygn, tyckte att det vore trivsamt att fokusera på ”bara” en gren. Cykling till exempel, något jag gillat skarpt sedan jag köpte min första MTB 2013. Kanske kunde detta också lösa ekvationen med det ständigt övertrasserade semesterkontot. Men nja, med facit i hand blev det förstås inte så.


Stilsäker trio. Långlopps-Lasse, Andreas Danielsson och undertecknad vid vårt första möte - passande nog i långloppets hemstad Falun. 

Långlopps-Lasse
Tre månader senare befinner jag mig i en bil riktad mot Falun - långloppscupens huvudstad. Hastigheten verkar inte helt överensstämma med de skyltar vi passerar i det kompakta mörkret utanför, vilket jag snart gör chauffören uppmärksam på. Vi befinner oss i slutet av januari, och Chefredaktör Andreas har nu slutat vifta med nostalgiska armar till förmån för att styra bilen. Andreas ger mig lite bakgrundskoll på mannen vi snart ska besöka. Långlopps-Lasse Strand. Mannen som sedan 2000 samordnat, utvecklat och levt Långloppscupen, eller Mitsubishi MTB Challenge som den ska heta enligt sponsoravtalen.

Den resliga figur som öppnar lägenhetsdörren visar sig varm och inbjudande, och till bredden fylld av underfundighet. Innan vi hunnit hälsa har vi serverats en berättelse om Lasse fått oväntat besök av en fågel på sitt vardagsrumsgolv. På spisen står en thaigryta, och i Lasses kök finns plats för många anekdoter. Minnena spänner från landslagsverksamhet och elitcykling, via lokala trollkonstnärer, tidigare karriärsspår (såsom möbelrestaurerare) och musikaliska upptåg till hur långloppscupen föddes. Lasse hävdar bestämt att han är född på 1800-talet, vilket snart känns som den enda rimliga lösningen på ekvationen. Hur han annars lyckats klämma in så mycket galenskap på en endaste livstid är för mig en gåta.

Redan före cuppremiären känns Lasse som en gammal vän. Vi har ringts om stort och smått, sms:at fågelbilder till varandra och raljerat kring livets gåtor. Och det slår mig hur härligt det är när våra perspektiv möts, och att vi samtidigt kan ha så mycket gemensamt trots att vi tillhör olika generationer. När jag turnerar runt på sommarens tävlingar, med varierande mental och fysisk form, blir Lasse den där positiva energikällan som fungerar likadant oavsett tid och plats. Han som både kör startbilen, roddar i nummerlappstältet och langar vätska åt halva eliten. Samtidigt. Och ändå alltid har en hand över för en flaska till när jag frågar. 


Fem cyklister inom ett spann på tre till 33 års erfarenhet av cykling. Alla lika glada i tvåhjulingar.  

Emil Lindgren – en folklig kung
Kalendern visar 17 mars, och en av Sveriges bästa mountainbikecyklister har förärat Stockholm med ett besök. Två vänner och jag ska till vår stora förtjusning få ta del av Emil Lindgrens skills, paketerad i form av en kurs. Först ska vi – eller låt oss säga han – bara checka av ett av Stockholms mest mytomspunna mountainbike-moment. Emil börjar nu rulla mot kanten. Avgrunden. Och jag hinner tänka ”Nu dör han. Fan också”. Det är inte bara det faktum att jag kommer ha ett liv halvt på mitt samvete, jag har dessutom på kort stund fattat tycke för denna mycket ödmjuka, sympatiska och till synes helt orädda person. Hur ska vi förklara detta för hans familj? ”Joo, men det var livsviktigt att vi kunde genomföra den här teknikkursen, eftersom jag ska hobby-köra lite långlopp på min fritid”. Stelt.

Minuterna innan har Emil med oroväckande frenesi städat landningen ren från nedfallna småträd och annat bråte som bosatt sig under ”Yngwies Drop” sedan sist någon tog genvägen via denna åtminstone 55 grader branta och över 8 meter långa klipphäll. Det är vår, relativt blött och grisigt i backen, och höstlöven har under vinterns gång förvandlats till än mer slipade halkmaskiner. De tre av oss som just introducerats för Yngve (Malmsten, reds. anm., som droppet av oklar anledning döpts efter) följer med stora ögon Emils avvaktande och till synes kontrollerade rullande ner mot domedagskanten. Sedan går allting väldigt fort.

Jag hade koll på Emil Lindgren, långt innan cykelbageriet tog fart. I sociala medier följe jag fascinerat ett antal svenska elitcyklister och deras tillsynes glamourösa liv. För nog verkade de mest vara på läger mest hele ti’n? Och nog fanns egentligen inga bekymmer alls förutom att källar-Monarken skulle ha motion samt att de nya karbonhjulen landade i tid till nästa tävling. Kanske har jag en något mer nyanserad bild idag. När Emil landat oskadd från droppet bjuder han oss på en clinic som såhär i efterhand nog närmast kan beskrivas som en danskurs. För det var så det såg ut när vår regerande kung av Mojntänbajk visade hur en tvåhjuling ska föras. 


"Mina frågor till experten" under säsongen var många och kniviga, men frågan är om Emils frågetecken om min klädstil ändå var fler. 

Det gick inte en enda tävling utan att Emil kom fram till mig och hejade, peppade eller kollade läget. Ofta precis när jag gått i mål, och låg krampande på en gräsmatta, eller just innan start, när den extra motivationen behövdes som bäst. Vid målfållan hade Emil redan duschat, tvättat cykeln, ätit, druckit kaffe, tagit påtår och packat bilen. Samt pratat med hundra andra personer, som undrade vilka däck han kört på under dagen, eller hur en med enkla medel får upp sitt VO2max till 80+. Emil är prestigelös i sin närvaro på Sveriges cykelscen. Den som säger annat lär ha träffat honom i ett ögonblick av besvikelse över ett resultat.

Men Emil är inte unik. För när sommaren kommer till ända har många av dessa välbesökta Instagram-konton förvandlats till vänliga ansikten. Personer som sliter med sina versioner av vardagspussel, prestationsångest, livskval och inte minst ekonomisk stress. Som förmodligen har fler likheter än vi tror med oss Svenssonz. Och för varje gång jag under sommaren får ett ”Hej!”, ett ”Lycka till!” eller ett ”Bra kört!” av en person från elitled, så övergår de sakta från läskiga maskiner till människor av kött och blod. Och för en liten liten stund, som vid tillfället när Jenny Stenerhag hejar glatt för först gången, kan jag blunda för resultatlistan och låtsas att vi är lika hon och jag. För vad gör väl en timme hit och dit?


Sveriges Långloppsdrottning Jennie Stenerhag ska alltid starta några meter före pöbeln. Det är sedan gammalt.  



En gång fastnade jag och super-Jennie på bild samtidigt. Det var ett stort ögonblick, som dock inte varade så länge pga att hon fem min senare var ca 10 km före mig. 

Magiska medtävlanden
Men varför skriver hon mest bara om personer av manligt kön, tänker du nu. Den bittra förklaringen är att cykel-Sverige består av cirka 80 % män. En glad överslagsräkning förstås. Kollar du i en start- eller resultatlista från Långloppscupen eller Cykelvasan ser det betydligt värre ut. Tack vare landsvägscyklingen, som jag hobby-gissar är mer jämställd (läs fortfarande katastrof), jämnas siffrorna dock ut.  Detta ska förstås ändras. Det är bara ingen som ännu kommit på exakt hur det ska gå till. Men tro mig, i skrivande stund gnuggas cykelhjälmsbeklädda geni(?)knölar runtom i landet. Och - we’re in for a change.

Medan vi väntar eller agerar (du väljer) ska jag passa på att hylla de kvinnor jag faktiskt HAR fått tävla med och emot under säsongen. I min tävlingsklass D30 fanns ett antal personer som ett flertal eller samtliga tävlingar. Personer jag lärt känna mer eller mindre bra på cupen.  Och som alla visat sig minst lika målmedvetna som jag var från den stund då vi tillsammans ställde oss på startlinjen till första deltävlingen Billingeracet i Skövde i maj. Drivna och envisa personer som alla har heltidsjobb, i vissa fall ett eller flera barn och som brinner så mycket för sin ofta sent-i-livet-påkomna idrottssatsning att de reser land och rike runt under sommarhalvåret för att göra vad de tycker är roligast här i livet – att tävla i cykling.




Jag minns särskilt två tillfällen då dessa starka tjejer lyft mig till en nivå jag inte trodde fanns just då. Långa Lugnet, ett av säsongens tuffare lopp tack vare högsommarvärme och ovana ben. Tävlingen då jag bokstavligen krampaktigt lyckades hänga mig fast vid andraklungan under första tredjedelen av loppet. Ett gäng jag i teorin är svagare än, men som med sin enorma pepp (”NU KÖR VI! NU HJÄLPS VI ÅT ATT HÅLLA UNDAN!) hjälper mig göra säsongens bästa lopp placeringsmässigt (9:a totalt, 2:a i D30). Eller när jag efter en längre tids sjukdom var åter i nummerlapps-mode lagom till tio mil långa Bockstensturen, men hamnar i ett vakuum på grund av avgrundsdåliga ben. När tankar på att bryta loppet plötsligt ersätts av rop från peppade tjejer som rullar upp bakifrån och gormar ”KOM IGEN NU HANNA! NU ÄR DU INTE SJÄLV LÄNGRE!”. Kanske finns en outtalad regel om att hjälpa varandra framåt på vår resa. Kanske är vi för få för att motsatsen ska vara ett alternativ. Det enda jag vet är att min tacksamhet över prestigelösa medtävlande tillika nyfunna vänner är stor och hjärtlig.


En av många härliga medtävlanden, Ingrid Kjellström, som efter säsongen konverterat från medtävlande till vän och träningskompis. 

Mäkta mersmak
Det hann bli november igen, och i skrivande stund har jag med 1,5 månads perspektiv på säsongen hunnit vila upp både hjärta och hjärna efter cupens sista tävling. Jag har låtit upplevelsen sjunka in, och känt efter längst in i magen (där magkänslan sitter, reds. anm) om hur jag såhär i efterhand känner för det här med cykling, och en eventuell fortsättning på det spåret. En helt överflödig aktivitet egentligen, då jag redan efter första tävlingen i maj insåg att jag är kär i cykelsporten. Och visst är det rimligt att tänka att saker blir roligare med sponsorer, ett paketerat projekt och hjälp på traven i olika former och färger. Så är fallet, och det har varit rakt igenom lyxigt att som Svensson få leka elitcyklist för en säsong.

Men när jag känner lite på den där triggerpunkten i magen så har det nästan ingenting med just det att göra. Nej, känslan sitter djupare än så. Den handlar om att jag hittat en sport som gör att jag för första gången i mitt liv kan vakna en timme innan klockan ringer. Full av adrenalin för att få ställa mig på en startlinje några timmar senare, eller spendera en hel dag i skogen på två hjul. Så kanske var det inte Döden som kom för att hämta mig den där novemberdagen för exakt ett år sedan. Det var ju för böveln paradiset själv som kom på oväntat besök. Och jag tror det är här för att stanna.  

So long,

Hanna




PS. Men ska hon inte skriva om tävlingarna, kanske du tänker. NÄ! De finns ju alla (förutom en) detaljerat beskrivna och utvärderade på bloggen i tidigare inlägg. (OBS långa inlägg, häll upp kaffe igen!). DS.

PS2. Så hur gick det i Långloppscupen? Jag slutade fyra i min klass (D30) tillslut. Lite sämre än jag hoppats, men med tre andraplatser (så KUL att få stå på en prispall i vuxen ålder) och en vinst i ovanstående mänskliga kontakter blir slutbetyget fem av fem framgafflar.

TACK! Till er som tjoat längs spåret och langat flaskor med varierande innehåll, till fantastiska arrangörer för att ni genom volontärarbete skapar proffsiga och roliga tävlingar med magisk atmosfär, till funktionärsbarnen som står i slutet av banorna och kastar godis på en, till er som läst bloggen och artikelserien (och kommenterat), till oslagbara medtävlanden, och tack (men nej tack) till alla män som oprovocerat gett mig kurser i cykelsporten som jag inte anmält mig till. Och sist men inte minst. TACK till Bicycling, Mitsubishi MTB Challenge, Bianchi och 8848 Altitude för att ni låtit mig leka proffs för en sommar. En helt fantastisk sommar. 

Efterord: Och vad ska hon göra NU då? Jo! Inför 2018 finns spännande planer som innefattar ett nytt projekt, en hel drös av nummerlappar och en ambition att locka fler tjejer till cykling. Håll utkik här på bloggen, som både ska återuppstå och leva vidare. Nu kör vi - HURRA! 
















Velothon Stockholm – en onödigt spännande historia

11 sep 2017

Söndag. Jag vaknar klockan 05.00, och undrar varför ingen förvarnat om solförmörkelsen. Inser snart att det är hösten som anlänt. Klär mig tidsenligt (dvs apatiskt) och äter en macka i sällskap av tända ljus, allt med känslan av stundande julotta snarare än cykeltävling. Det duggregnar ute. Anländer 06.30 till okänt industriområde i Jordbro, och får i sann spontanstartsanda veta på plats att banan består av 8x4 km-varv + transport till Sthlm. Typ GP-lopp-början. Just det där jag beskådat dagen innan, det där jag tycker verkar svinläskigt. Noterar att nattens spöregn inte helt oväntat gjort asfalten blöt. Perfekt! Som tur är lyckligt omedveten om mitt (icke)val av däck.

Jag använder den lokala skogstoaletten cirka sju ggr innan start. Förutom ett gäng poliser som ska spärra av trafiken lyser den stora publiken med sin absoluta frånvaro just i Jordbro. Skönt, tänker jag. Att starta i Dam Elit för att testa att "tävla landsväg på riktigt" känns alltmer som en dålig idé. När ångesten tycks ha nått sitt klimax fälls följande citat på startlinjen: "Järnvägsövergång nr 2 kändes lite sketchy", och "Vi har ju faktiskt mästartröjor från både (veteran)VM och SM i det här gänget". VARFÖR I HELVETE KAN JAG INTE BARA TÄVLA I MOTIONSKLASS SOM ALLA NORMALA MÄNNISKOR? Tänker jag. Sedan går starten. 


Valde bara bilder där det såg ut som att jag låg och drog hele ti'n. Foto: Bang Engström

Det trycks på rejält ut på första varvet, men efter några kilometer har hjärtat förstått vad som skett. Det är inte en hjärtattack, det är bara ett lopp efter den sedvanligt halvtaskiga uppvärmningen. Jag håller låg profil och tänker att jag inte behöver presentera mig i onödan. Som jag förvarnats om är det ju en "ryck och stöt"-sport av rang, och det inträffar tydligen i symbios med att jag plockar upp vattenflaskan. Snart är jag inne i även det, och kan börja andas för första gången på en halvtimme. Vägen är hyfsat ojämn på sina håll, och till skillnad från när du kör med "din" klunga (typ Vättern) förekommer ju inget pekande på hål eller lyktstolpar. Jag lyckas placera framhjulet i ett par gropar, med en obehaglig smäll som utfall, och är övertygad om att ramen gått i två lika stora bitar. Men cykeln verkar ha varit med förut.

Efter åtta varv och ett spurtpris (till någon annan alltså) rullar vi ut på autobahn mot Stockholm, med cirka 25 kilometer kvar till målgången i Zinkensdamm. OJ vilken känsla att cykla på avstängda vägar. När det är min tur att dra cyklar jag i mitten och till vänster istället för inträngs i högerspår, bara för att jag kan. Nog för att även Vätternrundan bitvis är bilfri, men på något sätt är det mäktigare nu, när jag susar fram i en tjejklunga. Samarbetet med att växeldra fungerar bitvis ganska dåligt, och utan att vara någon expert känns vi som ett relativt avvaktande gäng, och det görs inga direkta offensiver för att ta upp jakten på de två i täten, som leder med två minuter cirkus (en klunga ska ju kunna ta in rätt snabbt om den kan samla sina krafter, har en lärt sig i teorin när en såg Emma Johanssons OS-final senast).

Vid 15 km till mål börjar rondellerna ta vid. Asfalten är fortfarande blöt sedan nattens spöregn och morgonens dugg. Men nu när jag fått testa det här med hög fart i rondeller och kurvor (tack vare Team Mustasch på Vättern) tycker jag inte att det känns läskigt längre. Trodde jag i alla fall. Glad i hågen tar jag mig an den första, varpå mitt bakhjul är en millisekund från att släppa allt kontakt med jordens yta, och servera mig en härlig kroppstatuering i asfalt. Någon bakom ropar till av panikblandad förvåning (helt förståeligt med tanke på hur nära man ligger). Jag eller cykeln har med minusmarginal rätat upp ekipaget, och lätt överrumplad fortsätter jag cykla. Dock lite skakis, då jag inser att jag har rejält dåligt grepp och nu ska forcera X antal rondeller och kurvor innan jag kan andas ut i mål.


Det gäller att ha glada kläder i regnet. Foto: Bang Engström

Jag får ett par släpp till, och inser även att jag får undvika att stå upp och cykla, då bakhjulet bara spinner när jag försöker. ”Hur kunde jag INTE reflektera över att byta däck?”. Eller rättare sagt; hur kunde jag inte ens tänka på att man KAN byta däck även på en landsvägscykel? Det är visserligen första gången jag cyklar landsväg på blöt asfalt. Alltid ska man lära sig någonting nytt den hårda vägen. Jag blir betydligt mer avvaktande sista biten, och får gång på gång göra onödigt kraftiga igångdrag för att komma ikapp de andra efter mina bromsningar – numera modell självbevarelsedrift. Jag har dessutom och helt självklart gjort min beskärda del av dragjobb, och det börjar kännas i benen. Om inte annat börjar det kännas i benen att jag cyklat med en massa räääserbrudar i en och en halv timme.

I högerkurvan från Liljeholmsbron upp på Hornsgatan lyckas jag aldrig täppa igen luckan efter min senaste fegbromsning, och hur jag än trampar kommer jag inte ikapp när tempot nu skruvas upp rejält sista hundra metrarna innan mål. Samtidigt som övriga korsar målsnöret svänger jag upp på målrakan, och in i mål 18 sekunder efter resten av klungan, som spurtade om placering 3-8. Jag slutar på en niondeplats i ett väldigt litet startfält. Men lika glad är jag för det, och för att vara i mål utan större incidenter än så.



Så vad var grejen med att köra landsvägslopp egentligen? Jo. Kanske förvånar det många MTB-cyklister, men jag har upptäckt att jag faktiskt tycker att landsvägscykling är SJUKT kul. Fast på ett helt annat sätt än MTB. Farten är ju iofs gemensam, men i övrigt är det två olika sätt att tävla på. Landsvägscykling är också tekniskt på sitt sätt, men det handlar mycket om ren och skär åkstyrka. Och för mig, som är rätt stor på jorden för att vara tjej, så är det kul att testa vad ben och hjärta kan klara när du tar bort faktorer såsom höjdmeter och terräng. Dessutom finns en tävlingsnerv och ett strategiskt spel som jag helt klart går igång på. Så även om MTB fortfarande ligger mig närmast om hjärtat är jag helt klart sugen på mer asfaltskänning. Ska bara byta däck först och dra ner lite på däcktrycket. Eller byta väder.


So long,

Hanna

Post Bockstensturen & Pre VELOTHON Stockholm

9 sep 2017

För exakt en vecka sedan.

Jag befinner mig i ett vakuum. Startskottet har gått, och den stökiga men traditionsenliga ”det är viktigt att jag får komma före dig exakt här för sedan har jag bara 9,9 mil på mig att köra om”-proceduren har avklarats med sedvanlig frustration. När startbilen släpper och tempot dras upp faller jag ner i ett slukhål. Jag trampar och trampar, men kommer icket framåt pga att någon verkar ha placerat min Bianchi på en osynlig trainer. Hur jag än vevar med benen tappar jag stadigt position i klungan av adrenalinstinna cyklister modell tävlingsklass. Tidigare tävlingar har jag kunnat haka på helt okej under den första inledande milen, som inte sällan går på asfalt/grusväg i alldeles för högt tempo, för att sedan falla igenom och inta en mer realistisk position i fältet. Men icket. Den uteblivna träningen och de två sega perioderna av sjuka (som jag tjatat mer än nog om ) har urholkat benen på all form av fart, och ersatt den med en slags gummimateria från oklar leverantör. Inget en vill inleda ett samarbete med, för att tala klarspråk.

Först en strid ström av omcyklare. Därefter stötvisa grupper. Sedan enstaka omkörningar. Jag vänder mig om, och ser till min fasa att jag nu endast har ett fåtal cyklister bakom mig. Motionsklassen som startade sju minuter efter tävlingsklass har ännu inte hunnit upp oss, och jag befinner mig helt klart i ett vakuum. Extra förnedrande är att första delen av tävlingsbanan är dragen över grusvägar på ett mer eller mindre öppet fält. Varför jag bitvis har full översikt över tävlingsklungan, som likt en liten armé av myror ringlar sig fram i horisonten. Jag har nu två alternativ. Eller jag har ju egentligen hur många alternativ som helst, som exempelvis att svänga av på närmaste gårdscafé för en välbryggd kopp kaffe ackompanjerad av en nybakad bulle. Men i mitt tunnelseende verkar det främst finnas två spår. Att cykla livet ur mig för att hinna ikapp den svans som brukar bildas av ”de som råkade starta lite över sin förmåga”. Eller att vänta in de som förhoppningsvis fortfarande ändå befinner sig bakom.


Jag ser ju ut att lipa av trötthet. Men egentligen var det ganska kul. Foto: Martin Rimby. 

Jag väljer alternativ två. Och sväljer samtidigt insikten om att de 95 kilometer jag har framför mig lär bli relativt tunga utifrån hur de första fem känts. De mörka tankarna smyger sig på. ”Ska jag bara skita i det?”, ”Jag kommer ju ändå inte ta mig i mål utan ben” och ”varför i H-VETE ska jag tävla när jag inte hunnit testa kroppen ordentligt innan?”. Till råga på allt har mitt styre dagen till ära försetts med Långloppscupens kamera, den som för varje deltävling ska dokumentera loppet i en film som läggs ut både i originallängd och i ett sammandrag. Jag förbannar Oscar Ekstam, som egentligen är världens snällaste person, för att han övertalade mig till detta. Hur kul kommer den här filmen bli liksom. En person cyklar ensam över en åker. Skit också. Som tur är fångas jag sekunden senare upp av ett gäng peppade tävlingsbrudar som förvarnar med ett ”KOM IGEN NU HANNA! NU ÄR DU INTE SJÄLV LÄNGRE!”. De släpper vänligt in mig i ledet, och motivationen återvänder i takt med att min egen fart oundvikligen skruvas upp. Tacksamheten över prestigelösa medtävlande når inga gränser, och jag slås återigen av hur många grymma personer jag fått tävla med och emot under sommaren.

Det som nu gått från tävlingsmodus till ett ”fokus genomföra med värdigheten i behåll” utvecklar sig till en av de härligaste tävlingarna hittills. Då jag nu tvingas hålla nere farten lite för att hushålla med krafterna kan jag istället njuta lite mer av banan, något jag kanske inte hunnit ta mig tid till när jag haft fullt sjå med att hänga någons bakhjul och/eller hålla krampen i schack. Långa, vackra och slingrande singletracks varvas med grusvägspartier och mer stökiga stigar. Banan är en av de minst tekniska i cupen enligt min hobbybedömning, men har samtidigt en stor del ”platta” stigar, vilket gör att det hela tiden händer något i loppet. Varbergspubliken skämmer bort oss med hejarop när vi passerar gårdar och bostäder, och det finns få saker som peppar som ett svingulligt litet barn som bjuder en på hemmablandad saft i farten. Jo, det skulle vara mannen som i ett mycket kritiskt skede bjuder på en skvätt öl (de 1400 höjdmetrarna började ta ut sin rätt på en ovan kropp), som just då känns som det goaste jag någonsin druckit.


Glad att vara i mål. Samt har genast glömt att det var jobbigt att tävla. 

De tio milen till trots upplever jag tävlingen som relativt kort tidsmässigt, kanske för att jag denna gång slipper kramp. Den sista milen går via den lokala cykelklubbens ”teknikbana”, och ringlar sig sedan fram på en ås längs havet, med utsikt över Varbergs vackra fästning. Och plötsligt är jag i mål, efter fem timmars cyklande. På fjärde och sista plats av rekordfå startande i Damer 30. Femton minuter efter tvåan. Oändligt mycket tid men samtidigt ingen skada skedd. Jag är i mål, jag fick mina värdefulla cuppoäng och framförallt – jag har återigen bevisat för mig själv att pannbenet är det starkaste benet i kroppen. Och är det inte konstigt ändå, hur de där mörka tankarna från i början av loppet plötsligt känns så avlägsna. För visst tusan var det aldrig någon tvekan om att jag skulle fullfölja loppet? Nope. Dagens bedrift var dock att hålla svordomarna nere med hänsyn till Långlopps-filmens eventuella tittare. Hur det såg ut får ni se sociala kanaler inom kort.

NU ska jag åka och hämta en ny nummerlapp. Tävla är ju högst beroendeframkallande, och i jakt på den där farten i benen inför cupens avslutning (Västgötaloppet 23 sept) tror jag att just tävling är bästa metoden. Så igår slängde jag in en spontananmälan till landsvägsloppet Velothon Stockholm, som jag spanat på sedan det gick av stapeln förra året. Unikt i sitt slag, med avstängda vägar ändå ut till Nynäshamn. Med min sedvanliga förkärlek för vatten över huvudet valde jag att köra tävlingsklass. ”Damer Elit” kör 60 km istället för 160. Det blir mitt tredje landsvägslopp, och jag ska erkänna att jag är rätt rejält nervös. Asfalt är hårdare än rötter, och jag kommer ha fullt schå med att inte bli totalt avhängd av dessa schvenigt snabba damer. Starten går i Jordbro vid 07.30-snåret, och målgången mitt i Sthlms-smeten - närmare bestämt vid Zinkensdamms IP kl 09-ish (för de snabbaste). Så tar du söndagspromenaden på Söder imorgon kan du väl heja lite om du ser mig kravla mig fram längs målrakan. Läskigt och utanför komfortzonen, precis som med Vätternrundan i Team Mustasch. Med skillnaden att jag denna gång får klara mig utan 40 lagkamrater och istället stå på egna hjul. Spännande!

Är du också sugen på att spontanköra Velothon (160 eller 60 km, motion- eller tävlingsklass) så går det fint att anmäla sig på plats vid expoområdet vid Zinken idag fram till kl. 20). Läs mer här vetja


Hepp hepp!

/Hanna 


Dags för asfaltshärj på VELOTHON Stockholm imorgon. Cykla är ju kul oavsett underlag. Foto: Cykelrundan.se


Höstens första pannlampstur häromdagen. Härlig tur med LMXCC-gänget, som kör MTB på torsdagar kl 18.30 i Cykelcafé Le Monds regi. Haja på om du bor i Sthlm vetja! 

Ladda fler

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Error: E_WARNING: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/1000272280/media/recent/?access_token=1000272280.39199be.65d44a00750449759a3e2a9d226b1022&count=1): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 23
Error: E_WARNING: Invalid argument supplied for foreach() in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 31
Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!