Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Oslagbar frihet

26 mar 2020

Stora delar av mitt liv har handlat om att cykla – på alla möjliga sätt och platser. I vuxen ålder blev det också en del av mitt yrke. Fordonet har också påverkat hur jag och min familj valt att leva livet och hur vi bosatt oss. Till exempel har jag haft som ”krav” att det får inte vara mer än 20 km till mitt arbete från bostaden. För då kan jag alltid cykla – året runt. Blir det längre finns risken att det tar för lång tid. Och det fungerar inte så bra med allt som måste hanteras och lösas i vardagen.

I dessa tider ser jag så tydligt att mina val i livet nu gett mig väldigt stora fördelar. Jag kan alltid förflytta mig, över stora delar av regionen jag bor i. Utan att trängas med andra eller råka ut för stopp i trafiken. Jag berörs inte av inställda eller indragna bussar, av ändrade tidtabeller. Berörs inte av trängselskatter hit eller dit. Eller av nedrivna kontaktledningar eller spårspring. För mig rullar det bara på - hela tiden. Och jag fixar de flesta inköpen - stora som små - med lastcykeln. 


Med andra ord: mitt sätt att ordna mina dagliga transportbehov ger mig stor flexibilitet och en oslagbar frihet

Relaterade inlägg:

Ibland tar det bara slut...

21 mar 2020

Kommunal och statlig cykelplanering – inte alltid möts dessa. En talande bild för hur det ibland kan se ut i landet. Det är ju tur att vi nu har en nationell cykelstrategi. Nu kommer allt bli så mycket bättre. Och det nationella cykelbokslutet slår ju nästan knut på sig själv för att kunna rapportera… Ja jag får återkomma i den frågan.


Foto: Patrik B

Här kan ni ta del av lite annat vad gäller staten och cykeltrafik, fina grejer utlovas!

Varför blir det inte bra?

19 mar 2020

Viljan fanns att bygga en gång- och cykelbana. Det fanns utmaningar i ett avsnitt, en smal sektion med berg och fastigheter på var sida om vägen. Lösningen blev som så många gånger förr - en lokal avsmalning. Gång- och cykelbanan är på ett längre avsnitt endast 1,5 meter bred - och det är en dubbelriktad gång- och cykelbana.

GCM-handboken, utgiven av Trafikverket och Sveriges kommuner och regioner, anger ett minimimått på 3 meter för en dubbelriktad gång- och cykelbana. Detta innebär att denna gång- och cykelbana inte uppfyller något så grundläggande som förutsättningar för säkra möten mellan trafikanterna eller möjlighet att säkert kunna passera en gående. Men kanske är det som så att de som går och cyklar här är väldigt smala...


Foto: Mathias Westin

Är det bra att utforma och bygga gång- och cykelbanor på detta sätt?

Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) påtalar i sin forskning att dåligt utformade cykelbanor leder till olyckor:

Gång- och cykelbanan ligger i en lång backe. Där är utformningshandböckerna tydliga: i backar ska cykelbanor göras bredare - det vill säga bredare än minimimåttet. För att hastigheten ökar utför och då behövs större marginaler. Och hastigheten uppför sjunker vilket innebär att vingelutrymmet måste bli större. Hastighetsspridningen bland de som cyklar blir också större, det vill säga behovet att kunna cykla om ökar. På denna sträcka blev det precis raka motsatsen.

Att bygga så här smalt leder också till andra problem. Det blir mer utmanande att utföra en vettig och funktionell sommar- och vinterväghållning. För sannolikt köper inte kommunen eller entreprenören in små och ändamålsenliga fordon just för denna smala gång- och cykelbana. Vidare vräks snömassorna från vägen upp på gång- och cykelbanan. Så det blir till att gå och cykla i snömodden...


Foto: Mathias Westin

Om ni studerar första bilden ovan lite mer noggrant så ser ni att bergsskärningen och stödmurarna i stort sett ligger dikt an gång- och cykelbanan. Ingen ordentlig skyddsremsa finns. Och vad värre är, man har inte gjort åtgärder för att ta hand om det vatten som rinner nerför berget:


Foto: Mathias Westin

Så vintertid bildas det issjöar över hela gång- och cykelbanan. Innan gång- och cykelbana byggdes såg det annorlunda ut. När det bara var väg. Då hade man gjort åtgärder för att ta hand om vattnet som rinner nerför berget - man hade gjort ett dike mellan berg och väg:


Foto: Google

På så sätt blev det inga issjöar över vägen. För det är ju inte bra om det blir issjöar över vägen. Det är till och med väldigt farligt om så sker. Kanske anser väghållaren att det är inga större problem eller faror med issjöar där människor går och cyklar?

Åter till VTIs studier om cykelolyckor. Vad var det nu VTI kom fram till? Ja just det: en stor andel av landets cykelolyckor beror på stora brister i utformningen av cykelinfrastrukturen samt drift och underhåll av densamma. För att citera VTI:

"Den olycksorsak relaterad till drift och underhåll som oftast förekommer är ishalka"

Ni som undrar om gång- och cykelbanan hade kunnat utformats och byggts efter riktlinjerna - självklart. Men det kostar lite mer. Vissa anser då att det är viktigare att skapa meter av så kallad gång- och cykelbana än vilken standard och kvalitet den har. Det blir helt underordnat om gång- och cykelbanan är funktionell och säkert kan trafikeras. Och vi ser tydligt i olycksstatistiken samt resultaten från forskning och studier vad denna inställning leder till.

Så undrar en del varför vissa väljer att cykla på vägen istället för på den "fina" och nya cykelbanan intill. De gör det för att de tar ansvar för sin egen säkerhet och framkomlighet - när andra, de som är ansvariga för detta, inte klarar av och prioriterar det.

Relaterade inlägg:

Nya Slussen - har ni seglat vilse?

11 mar 2020

Guldbron i Nya Slussen blev ju några veckor försenad. Den förseningen är ju ingenting mot gång- och cykelbron – den är snart 5 år försenad!

2015 fattade Exploateringsnämnden beslut att bron och rampen ska breddas och att korsningen mellan bro och ramp ska utformas på ett bättre och säkrare sätt. Sedan dess har ingenting hänt – ingen vet hur bron och rampen kommer att breddas eller hur korsningen kommer att utformas.

Frågar jag projektet Nya Slussen hur det går blir svaret:

"Hej Krister!

Vi trodde att vi skulle kunna presentera lösningen i början av året, men det kan vi tyvärr inte. Det är många som väntar, och så fort vi har något beslutat material så kommer vi att publicera det.
Vänligen,

Eva Rosman, enhetschef”

5 år - det är en lång seglats. Hoppas de inte seglat vilse…

 

Relaterade inlägg:

"Det får inte plats"

3 mar 2020

Det är nog den mening jag har hört flest gånger under min yrkeskarriär inom trafikplanering. Tätt följt av meningen: ”Man måste kompromissa”.

Och dessa meningar har uttryckts när det har handlat om att försöka skapa drägliga och anständiga cykelbanor.

Nu har jag ju ett stort tålamod. Och en uthållighet och driv i min yrkesroll som jag vore en av världens bästa etapploppscyklist – cykelplaneringens Chris Froome kanske!

Så nu får jag i mitt yrke uppleva att det som tidigare ”inte får plats” numera visst får plats. Och helt plötsligt är det som tidigare var ”omöjligt” nu fullt möjligt. Den tidigare självklara ”kompromissen” - som var närmast en naturlag - är nu en helt annan kompromiss. Och då kan det se ut så här:

Fullt med exempel på att det visst finns plats att göra vettig cykelinfrastruktur!

En fascinerande resa jag fått vara med om. Resan har minst sagt varit kämpig med många och långa uppförsbackar. Men nu är backarna inte lika långa och branta, och motvinden är inte lika hård. Så då är det bara att fortsätta kämpa på, för det går inte att slappna av och lägga sig på rulle. Allt är mer eller mindre möjligt. Det handlar om vilja, om kunskap, att aldrig acceptera rådande förhållanden.

Och tänk, att det trafikslag som ofta ifrågasätts och får usla och farliga förutsättningar – det är det trafikslag som fler och fler studier och forskning visar är det mest samhällsekonomiskt lönsamma trafikslag att satsa på. Något jag visade med denna rapport för 14 år sedan! 

Så kan det gå om man kämpar på!

 

Relaterade inlägg:

Ladda fler

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Error: E_WARNING: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/1000272280/media/recent/?access_token=1000272280.39199be.65d44a00750449759a3e2a9d226b1022&count=1): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 23
Error: E_WARNING: Invalid argument supplied for foreach() in /local1/bicycling/git/communitylib/communitylib-components/php/formatters/pagecomponent.php(303) : eval()'d code, line 31
Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!